Opstart med WooCommerce - Foto af RODNAE Productions

WooCommerce webshop

Er en WooCommerce webshop god nok? Kan den det jeg skal bruge? Og kan den udbygges?

Jeg får ofte spørgsmål om at webshops i WordPress, så nu har jeg samlet en masse af svarene i denne artikel. Så kan jeg henvise til den – og du får mulighed for at blive klogere på WordPress og WooCommerce.

En webshop kræver lige så meget arbejde som en fysisk shop. Både i opbygning og i den løbende vedligehold. Eneste forskel er, at det er meget lettere at skalere i cyberspace – og du kan have hele verden som kunder til dine produkter.

TIP: Jo mere avanceret og tilpasset, desto dyrere og sværere at vedligeholde.

Der er stort set ingen grænser for, hvor mange ‘smarte’ funktioner, der kan presses ind i en webshop. Den bliver supercool og innovativ. Og mange af vil ikke bare øge dine udgifter, men også gøre din webshop til et dårligere sted at handle.

Så vær helt sikker på, at en funktion giver en bedre kundeoplevelse eller øger konverteringen, før den bliver tilføjet.

Men sæt dig selv i kundens sted og hav en dygtig webshopudvikler med på råd fra starten af og du kan spare dig selv for mange problemer – og penge – undervejs.

Betal for det nødvendige!
Jeg oplever alt for mange være bekymret for at skulle betale for Premium plugins. Lav en saglig vurdering af prisen holdt mod mersalg eller sparet tid. De gode plugins koster ofte ikke mere end 30-70$, det kan du hurtigt bruge op i tid!

Oprettelse af webshop

Der er en række helt basale ting, du skal have på plads.

Forretningsadresse

Dette er typisk den adresse, som din virksomhed er registreret på. Hvis du klarer det hele hjemmefra, så er det også din forretningsadresse.

Du skal have en rigtig god grund til IKKE at oplyse den, for det er med til at skabe tillid hos dine kunder.

Men det er ikke vigtig information, så placér enten på kontakt-siden eller i sidefoden. Ikke i sidehovedet, det er beregnet til vigtig information.

Emailadresse

Gør endelig brug af, at mailadresser typisk ikke koster noget at oprette. Brug separate mailadresser til de forskellige funktioner og viderestil dem så til den rette person – i starten sikkert allesammen til dig selv.

  • support@ – tip hjælp og klager
  • info@ – helt generel information og presale
  • faktura@ – til dine leverandørfakturaer

Fidusen er, at så kan du på et senere tidspunkt viderestille dem til den (eller de) relevante personer, uden at der skal ændres noget på websted eller hos kunder/leverandører.

Vis mailadressen til salg eller support i sidehovedet og gør den nem at bruge. Af frygt for spam er der flere der forsøger at undgå at vise mailadresser – lad være med det. Dels undgår du aldrig spam, dels gør du det svært for dine kunder. Og så går de deres vej.

Privatlivspolitik og Cookies

Hvis du på nogen måde indsamler data på dine kunder, så skal du have en beskrevet privatlivspolitik og den skal være tilgængelig på din webshop. Den skal beskrive, hvilke data du indsamler og hvordan de bliver behandlet og opbevaret. Og den skal fortælle hvordan man får sine data slettet hos dig igen. Samt hvad du planlægger at gøre, hvis dit websted hackes og andre får adgang til dine kundedata.

Det her er ren jura, så jeg vil anbefale dig at bruge en jurist til at hjælpe dig med at formulere det korrekt. Men ellers kan du bruge denne skabelon.

Du skal selvfølgelig have opsat det tekniske korrekt, så data er sikrede og du kan både udlevere data og slette det på anmodning.

Handels- og leveringsbetingelser

Dette er vigtigt for dig, for her beskriver du de situationer, hvor noget er gået galt – og hvad man så kan forvente.

Det vil i mange tilfælde dreje sig om ansvarsfraskrivelse, men det er bare ikke al ansvar du kan fraskrive dig. Der er en del lovgivning, der overtrumfer dine egne betingelser, især hvis du sælger til private.

Det er her du beskrive mulighederne for at fortryde et køb, klage over leverancer og hvad der sker, hvis kunden ikke betaler til tiden.

Vigtige ting at have på plads og beskrevet INDEN du får brug for dem. Og mere trygt for kunderne, at du rent faktisk har overvejet de her ting på forhånd.

Du er velkommen til at blive inspireret af mine betingelser, men vær opmærksom på at det garanteret ikke er alt, der vil gælde for dig og dine kunder.

Sprog og Valuta

Et eller flere sprog

I mange tilfælde en no-brainer, for du starter typisk med ét marked. Så det vil enten være dansk (siden du nu læser denne blog på dansk) eller sproget i dit hovedområde, fx. tysk, engelsk eller fransk.

En shop kan godt være på flere sprog, så teksten tilpasses efter hvad kunden kender eller foretrækker. Men det er både teknisk og tekstmæssigt en langt større udfordring.

Der findes flere løsninger med plugins, der kan lade brugeren skifte sprog – men alle tekster skal stadigvæk oversættes. Og det kan IKKE klares ved at lade Google oversætte det hele automatisk!

Til håndtering af flersprogs webshop plejer jeg at bruge betalingsplugin’et WPML, men det kan godt virke lidt stort at finde rundt i. Det er lavet til at håndtere store websteder, hvor der er både eksterne forfattere og eksterne oversættere på flere sprog – og det har du sikkert ikke brug for.

I stedet kan du kigge på TranslatePress, der lidt nyere og enklere at bruge.

En eller flere valutaer

På samme måde vil de fleste vælge en enkelt grundvaluta til at begynde med. Det forenkler i allerhøjeste grad processen!

Har du brug for at opkræve i flere sprog, så kan det gøre på to måder:

  • en grundvaluta, resten omregnes baseret på en nylig indhentet valutakurs
  • reel multivaluta, hvor alle beregninger sker i den reelle valuta

Søg

Bliv lidt klogere med Pro tips om WordPress

Bare rolig – vi siger det ikke til nogen!

Indhold

Bliv opdateret på WordPress

Hvis du vil have alle de fede WordPress tricks og nyheder fra WordPress community direkte i indbakken.